MARIA I PRZEMYSŁAW PILICHOWIE - NASI NOBLIŚCI 

Rzadko sięgam po biografie, jestem raczej fanką kryminałów i obyczajówek. Jednak warto czasem zrobić wyjątek od reguły – w przypadku książki „Nasi Nobliści” naprawdę warto.

Zapytani o polskich noblistów wymienimy jednym tchem Szymborską, Wałęsę, Reymonta, Skłodowską – Curie czy Miłosza, ale książka Marii i Przemysława Pilichów pokazuje, że jako Polacy możemy mieć znacznie większe powody do dumy, bo jak pokazali autorzy wśród laureatów nagrody Nobla znajdziemy całkiem sporą grupę osób, które choć w momencie otrzymywania nagrody reprezentowali inne zakątki świata, ale łączy ich jedno urodzili się w Polsce.

Przyznam szczerze, nie miałam pojęcia o tym jak wielu laureatów, geniuszy można by powiedzieć, urodziło się w naszym kraju. Niejednokrotnie sytuacja ekonomiczna czy polityczna przyczyniła się do tego, że najważniejsze etapy życia, czyli te bezpośrednio związane z otrzymania nagrody Nobla spędzali w innych krajach. Niemniej ta książka pokazuje jaki potencjał intelektualny był i nadal jest wśród naszych rodaków.

Zamieszczone biografie są krótkie zwięzłe i zawierają naprawdę najbardziej istotne informacje, absolutnie to co czytałam mnie nie nudziło, wręcz momentami robiłam wielkie oczy, bo dowiedziałam się, że po sąsiedzku urodził się Otto Stern, a jeden z laureatów to dziadek Olivii Newton-John.

Książka jest pięknie wydana, w twardej oprawie, zawiera ogromną ilość zdjęć i obszerne bibliografie.

Autorzy wykonali kawał bardzo dobrej roboty. Przygotowali książkę, którą w mojej opinii, każdy Polak powinien mieć w swojej biblioteczce domowej, bo to kompendium wiedzy o kwiecie inteligencji polskiej.  



Komentarze

Popularne posty